Veelgestelde vragen

Particulieren

Ja, dat kan. 

In onze webshop vind je de beschikbare testen voor particulieren.

Hiernaast hebben we een speciaal testaanbod voor behandelaren (artsen/therapeuten/diëtisten/ etc.). Mocht je een behandelaar zoeken om een test voor jou aan te vragen, dan kun je contact opnemen met NL-Lab.

Ja, dat kan.

Wanneer jouw behandelaar (op jouw aanraden) gebruik wil maken van de diensten van NL-Lab kan hij/zij zich hier inschrijven.

De analyses van NL-Lab worden met volledige inachtneming van de huidige privacy wetgeving verzorgd. Wij werken niet met patiënt-gegevens, maar met door de behandelaar aangegeven monstercodes. Hierdoor weet alleen de behandelaar bij welke patiënten de analysegegevens horen.

NL-Lab neemt zelf geen bloed af bij patiënten, dit kan worden gedaan door externe bloedafname locaties. Dit gaat altijd in overleg met jouw arts of therapeut.

Wanneer er vingerprikbloed nodig is voor een analyse kan je dit zelf (thuis) met behulp van de aanwijzingen uit onze testkit afnemen en opsturen.

Het versturen van medisch materiaal vanuit het buitenland is geen probleem. Wij maken hiervoor gebruik van UPS Express service. Voor internationale verzendingen worden extra verzendkosten in rekening gebracht.

NL-Lab is open van maandag tot en met vrijdag van 9:00 tot 17:00 uur. Met uitzondering van officiële feestdagen.

Voor het afnemen van monsters hoef je niet bij NL-Lab langs te komen. Voor darmmicrobioom-onderzoek en parasietenonderzoek neem je zelf thuis gemakkelijk een ontlasting monster af. Voor bloedonderzoek maak je (op aanwijzing van je behandelaar) een afspraak voor bloedprikken. Dit is bij een locatie bij jou in de buurt.

De testkits hebben een levertijd van 3 tot 5 werkdagen. Heb je na 5 werkdagen geen pakketje ontvangen? Neem dan contact op met onze klantenservice.

Uitleg over het versturen van de test naar NL-Lab staat in de handleiding van de testkit. Heb je vragen over de terugzending neem dan contact op met onze klantenservice.

Wij rapporteren de uitslag van een onderzoek binnen 10 werkdagen. De 10 werkdagen gaan in nadat wij het monster in ons laboratorium hebben ontvangen. Bij ontvangst van een aanvraag stellen we jou op de hoogte via e-mail. Hierbij krijg je een indicatie wanneer de resultaten beschikbaar zullen zijn.

De uitslag van een onderzoek kan soms moeilijk te begrijpen zijn. De testen in de webshop zijn in het algemeen goed te begrijpen. Hoe meer verschillende testen er in 1 pakket zitten, hoe moeilijker de uitslag te begrijpen is. 

Wij vinden het belangrijk dat de uitslag van een uitgebreide test wordt beoordeeld door een behandelaar die de uitslag begrijpt en daarnaast ook de klachten/symptomen van de cliënt kan beoordelen.

De onderzoeken van NL-Lab vallen onder niet-gecontracteerde zorg. 

Wil je weten of de testen van NL-Lab vergoed worden door jou zorgverzekeraar? Neem daarvoor contact op met je eigen zorgverzekeraar.

Behandelaren

Wanneer je als behandelaar gebruik wilt maken van de diensten van NL-Lab kan je je hier inschrijven. Nadat je bent ingeschreven bij NL-Lab kan je gebruik maken van onze onderzoeken.

Nadat je je als behandelaar bij NL-Lab hebt ingeschreven, zullen wij contact met jou opnemen. Je kunt dan ook voorbeeldrapporten opvragen. Eventueel kun je dit tijdens je inschrijving bij de opmerkingen aangeven.

Wij rapporteren de uitslag van een onderzoek binnen 10 werkdagen. De 10 werkdagen gaan in nadat wij het monster in ons laboratorium hebben ontvangen. Bij ontvangst van een aanvraag stellen we jou op de hoogte via e-mail. Hierbij krijg je een indicatie wanneer de resultaten beschikbaar zullen zijn.

Hoe eerder je ons op de hoogte brengt van de wijziging, hoe groter de kans is dat we hier nog aan kunnen voldoen. Dit is per situatie en verzoek verschillend. Neem contact op met onze klantenservice om er achter te komen wat de mogelijkheden zijn.

Wij staan open voor iedere arts of therapeut die van onze diensten gebruik wil maken. Ook in het buitenland. Het versturen van medisch materiaal vanuit het buitenland is geen probleem, juist omdat het voor onze technologie niet uitmaakt als een monster wat langer onderweg is. Wij maken voor het verzenden gebruik van UPS Express.

NL-Lab organiseert zelf webinars en (in samenwerking met partners) ook bij-/nascholingen. Een actueel overzicht van alle onderwijs activiteiten vind je hier.

NL-Lab is open van maandag tot en met vrijdag van 9:00 tot 17:00 uur. Met uitzondering van officiële feestdagen.

Voor het afnemen van monsters hoef je niet bij NL-Lab langs te komen. Voor darmmicrobioom-onderzoek en parasietenonderzoek neem je zelf thuis gemakkelijk een ontlasting monster af. Voor bloedonderzoek maak je (op aanwijzing van je behandelaar) een afspraak voor bloedprikken.

De analyses van NL-Lab worden met volledige inachtneming van de huidige privacy wetgeving verzorgd. Wij werken niet met patiënt-gegevens, maar met door de behandelaar aangegeven monstercodes. Hierdoor weet alleen de behandelaar bij welke patiënten de analysegegevens horen.

Facturen van NL-Lab dienen na facturatie binnen 30 dagen te worden voldaan.

Heb je nog een vraag?

Bij NL-Lab krijg je direct contact met iemand die verstand van zaken heeft en ook weet wie binnen NL-Lab het beste je vraag kan beantwoorden.

Dus neem gerust contact met ons op! Dat kan altijd via e-mail of tijdens kantooruren via de telefoon.