Veelgestelde vragen
Particulieren
Kan ik zelf een test aanvragen bij NL-Lab?
Ja, dat kan.
In onze webshop vind je de beschikbare testen voor particulieren.
Hiernaast hebben we een speciaal testaanbod voor behandelaren (artsen/therapeuten/diëtisten/ etc.). Mocht je een behandelaar zoeken om een test voor jou aan te vragen, dan kun je contact opnemen met NL-Lab.
Kan mijn huidige behandelaar gebruik maken van NL-Lab?
Ja, dat kan.
Wanneer jouw behandelaar (op jouw aanraden) gebruik wil maken van de diensten van NL-Lab kan hij/zij zich hier inschrijven.
Hoe gaat NL-Lab om met persoonsgegevens?
De analyses van NL-Lab worden met volledige inachtneming van de huidige privacy wetgeving verzorgd. Wij werken niet met patiënt-gegevens, maar met door de behandelaar aangegeven monstercodes. Hierdoor weet alleen de behandelaar bij welke patiënten de analysegegevens horen.
Neemt NL-Lab bloed bij mij af?
NL-Lab neemt zelf geen bloed af bij patiënten, dit kan worden gedaan door externe bloedafname locaties. Dit gaat altijd in overleg met jouw arts of therapeut.
Wanneer er vingerprikbloed nodig is voor een analyse kan je dit zelf (thuis) met behulp van de aanwijzingen uit onze testkit afnemen en opsturen.
Accepteert NL-Lab ook analyseverzoeken uit het buitenland?
Het versturen van medisch materiaal vanuit het buitenland is geen probleem. Wij maken hiervoor gebruik van UPS Express service. Voor internationale verzendingen worden extra verzendkosten in rekening gebracht.
Wat zijn de openingstijden van NL-Lab?
NL-Lab is open van maandag tot en met vrijdag van 9:00 tot 17:00 uur. Met uitzondering van officiële feestdagen.
Voor het afnemen van monsters hoef je niet bij NL-Lab langs te komen. Voor darmmicrobioom-onderzoek en parasietenonderzoek neem je zelf thuis gemakkelijk een ontlasting monster af. Voor bloedonderzoek maak je (op aanwijzing van je behandelaar) een afspraak voor bloedprikken. Dit is bij een locatie bij jou in de buurt.
Wat is de levertijd van mijn bestelling?
De testkits hebben een levertijd van 3 tot 5 werkdagen. Heb je na 5 werkdagen geen pakketje ontvangen? Neem dan contact op met onze klantenservice.
Hoe moet ik het monster naar het laboratorium versturen?
Uitleg over het versturen van de test naar NL-Lab staat in de handleiding van de testkit. Heb je vragen over de terugzending neem dan contact op met onze klantenservice.
Hoelang moet ik wachten op mijn testuitslag?
Wij rapporteren de uitslag van een onderzoek binnen 10 werkdagen. De 10 werkdagen gaan in nadat wij het monster in ons laboratorium hebben ontvangen. Bij ontvangst van een aanvraag stellen we jou op de hoogte via e-mail. Hierbij krijg je een indicatie wanneer de resultaten beschikbaar zullen zijn.
Waarom is het testaanbod in de webshop anders dan het aanbod voor behandelaren?
De uitslag van een onderzoek kan soms moeilijk te begrijpen zijn. De testen in de webshop zijn in het algemeen goed te begrijpen. Hoe meer verschillende testen er in 1 pakket zitten, hoe moeilijker de uitslag te begrijpen is.
Wij vinden het belangrijk dat de uitslag van een uitgebreide test wordt beoordeeld door een behandelaar die de uitslag begrijpt en daarnaast ook de klachten/symptomen van de cliënt kan beoordelen.
Worden de diensten van NL-Lab vergoed door mijn ziektekostenverzekeraar?
De onderzoeken van NL-Lab vallen onder niet-gecontracteerde zorg.
Wil je weten of de testen van NL-Lab vergoed worden door jou zorgverzekeraar? Neem daarvoor contact op met je eigen zorgverzekeraar.
Behandelaren
Hoe kan ik als behandelaar gebruik gaan maken van NL-Lab?
Wanneer je als behandelaar gebruik wilt maken van de diensten van NL-Lab kan je je hier inschrijven. Nadat je bent ingeschreven bij NL-Lab kan je gebruik maken van onze onderzoeken.
Wat zijn de voordelen van een NL-Lab account?
Met een NL-Lab account kun je eenvoudig en efficiënt gebruikmaken van onze online diensten:
- Online bestellingen: Via jouw persoonlijke account kun je direct bestellingen plaatsen.
- Directe facturatie naar cliënten: Met een account kun je de betaling voor onderzoeken rechtstreeks doorsturen naar je cliënt. Zo betaalt jouw cliënt zelf en hoef jij je geen zorgen te maken over de facturatie.
- Rapportagedeling op maat: Je hebt de controle over wie de rapportage ontvangt – jij, of zowel jij als jouw cliënt.
Wat is de werkwijze van sms-verificatie voor beveiligde documenten?
Wanneer je een beveiligd document ontvangt, krijg je eerst een e-mail met de vraag om je mobiele nummer te controleren. Zodra je dit hebt bevestigd, ontvang je het document in je inbox. Om het te openen, ontvang je een beveiligingscode via sms die je invoert om toegang te krijgen tot het document.
Hoelang moet ik wachten op een testuitslag?
Wij rapporteren de uitslag van een onderzoek binnen 10 werkdagen. De 10 werkdagen gaan in nadat wij het monster in ons laboratorium hebben ontvangen. Bij ontvangst van een aanvraag stellen we jou op de hoogte via e-mail. Hierbij krijg je een indicatie wanneer de resultaten beschikbaar zullen zijn.
Kan ik de testaanvraag nog aanpassen?
Hoe eerder je ons op de hoogte brengt van de wijziging, hoe groter de kans is dat we hier nog aan kunnen voldoen. Dit is per situatie en verzoek verschillend. Neem contact op met onze klantenservice om er achter te komen wat de mogelijkheden zijn.
Kan ik een voorbeeldrapport ontvangen?
Nadat je je als behandelaar bij NL-Lab hebt ingeschreven, zullen wij contact met jou opnemen. Je kunt dan ook voorbeeldrapporten opvragen. Eventueel kun je dit tijdens je inschrijving bij de opmerkingen aangeven.
Accepteert NL-Lab ook analyseverzoeken uit het buitenland?
Wij staan open voor iedere arts of therapeut die van onze diensten gebruik wil maken. Ook in het buitenland. Het versturen van medisch materiaal vanuit het buitenland is geen probleem, juist omdat het voor onze technologie niet uitmaakt als een monster wat langer onderweg is. Wij maken voor het verzenden gebruik van UPS Express.
Geven jullie ook onderwijs (webinars of cursussen)?
NL-Lab organiseert zelf webinars en (in samenwerking met partners) ook bij-/nascholingen. Een actueel overzicht van alle onderwijs activiteiten vind je hier.
Wat zijn de openingstijden van NL-Lab?
NL-Lab is open van maandag tot en met vrijdag van 9:00 tot 17:00 uur. Met uitzondering van officiële feestdagen.
Voor het afnemen van monsters hoef je niet bij NL-Lab langs te komen. Voor darmmicrobioom-onderzoek en parasietenonderzoek neem je zelf thuis gemakkelijk een ontlasting monster af. Voor bloedonderzoek maak je (op aanwijzing van je behandelaar) een afspraak voor bloedprikken.
Hoe gaat NL-Lab om met persoonsgegevens?
De analyses van NL-Lab worden met volledige inachtneming van de huidige privacy wetgeving verzorgd. Wij werken niet met patiënt-gegevens, maar met door de behandelaar aangegeven monstercodes. Hierdoor weet alleen de behandelaar bij welke patiënten de analysegegevens horen.
Wat is de betalingstermijn van NL-Lab?
Facturen van NL-Lab dienen na facturatie binnen 30 dagen te worden voldaan.
Is het mogelijk om betalingen direct door te sturen naar mijn cliënt?
Wanneer je een NL-Lab-account hebt voor online bestellingen, kun je gemakkelijk digitaal een onderzoek aanvragen. Bij het indienen van een nieuwe aanvraag heb je de keuze om zelf als behandelaar te betalen of een betaallink naar je cliënt te sturen. Kies je voor betaling via de cliënt, dan ontvangt jouw cliënt een e-mail vanuit NL-Lab met jouw onderzoeksaanvraag, inclusief een betaallink om de bestelling af te ronden. Zodra de cliënt betaald heeft, krijg je hiervan een bevestiging.
Heb je nog een vraag?
Bij NL-Lab krijg je direct contact met iemand die verstand van zaken heeft en ook weet wie binnen NL-Lab het beste je vraag kan beantwoorden.
Dus neem gerust contact met ons op! Dat kan altijd via e-mail of tijdens kantooruren via de telefoon.