Veelgestelde vragen

Wat is/doet NL-Lab?

New Light Analytics, kortweg NL-Lab, is een privaat, medisch onderzoekslaboratorium gevestigd in het noorden van Nederland gespecialiseerd in diagnostisch onderzoek naar COVID-19, chronische infecties, tekenbeetziekten en de funtie van het darmmicrobioom. Binnen NL-Lab wordt hoofdzakelijk van geavanceerde DNA-diagnostiek gebruik gemaakt.

Wat zijn de openingstijden van NL-Lab?

NL-Lab is open van maandag tot en met vrijdag van 9:00 tot 17:00. Met uitzondering van officiële feestdagen.

Hoe kan ik contact opnemen met NL-Lab?

Op onze website (www.nl-lab.nl) kunt u algemene informatie over NL-Lab en haar dienstverlening vinden. Ook kunt u ons bellen: +31 (0)85 0074 174. Tenslotte kunt u mailen naar info@nl-lab.nl. We reageren in de regel binnen 24 uur.

Ik ben medisch professional: hoe kan ik van NL-Lab gebruik gaan maken?

Wanneer u als medisch professional gebruik wilt maken van de diensten van NL-Lab kunt u zich hier inschrijven. Nadat u bent ingeschreven bij NL-Lab kunt u gebruik maken van onze analysediensten.

Wat gebeurd er na mijn inschrijving als medisch professional bij NL-Lab?

Na uw inschrijving als medisch professional bij NL-Lab krijgt u het diagnostisch portfolio, aanvraagformulieren en verzendmateriaal gratis opgestuurd naar het door u opgegeven adres.

Hoe kan ik als medisch professional extra verzend materiaal aanvragen?

Wanneer u extra verzendmateriaal nodig heeft, kunt u extra materiaal aanvragen via info@nl-lab.nl of u kunt contact met ons opnemen via +31 (0)85 0074 174.

Hoe gaat NL-Lab om met persoonsgegevens?

De analyses van NL-Lab worden met volledige inachtneming van de huidige privacy wetgeving verzorgd. Wij werken niet met patiënt-gegevens, maar met door de medisch professional ontworpen monstercodes. Hierdoor weet alleen de medisch professional bij welke patiënten de analysegegevens horen.

Ik ben patiënt: hoe kan NL-Lab mij helpen?

U kunt in onze webshop de beschikbare testen voor particulieren vinden.

Alle overige onderzoeken kunnen uitsluitend verkregen worden via een ingeschreven arts of therapeut. De arts/therapeut regelt de bloedafname. Nadat wij uw onderzoek hebben voltooid sturen wij de uitslag terug naar uw arts/therapeut die deze vervolgens met u bespreekt. Mocht u een arts of therapeut zoeken, kunt u contact opnemen met NL-Lab via info@nl-lab.nl.

Mijn arts/therapeut werkt nog niet met NL-Lab samen, wat nu?

Uw arts of therapeut kan zich inschrijven via info@nl-lab.nl. Mocht u een arts of therapeut zoeken neemt dan ook contact op met NL-Lab.

Neemt NL-Lab bloed bij mij af?

NL-Lab neemt zelf geen bloed af bij patiënten, dit kan worden gedaan door externe bloed afname locaties. Dit gaat altijd in overleg met uw arts of therapeut. Wanneer er vingerprikbloed nodig is voor een analyse kunt u dit zelf, thuis, met behulp van de aanwijzingen uit onze testkit afnemen en opsturen.

Kan ik naar elk bloedafnamepunt?

NL-Lab levert afname- en verzend-materiaal aan de arts of therapeut wat gebruikt kan worden bij elk bloed-afname-punt. Het afnemen van bloed gaat in overleg met uw arts of therapeut.

Hoe kan ik medisch materiaal versturen?

NL-Lab levert medisch verzendmateriaal (EU goedgekeurd) wat voorzien is van het antwoordnummer van NL-Lab. U kunt het medisch materiaal hierin verpakken en gratis verzenden naar ons antwoord nummer.

Accepteert NL-Lab ook analyseverzoeken uit het buitenland?

Wij staan open voor iedere arts of therapeut die van onze diensten gebruik wil maken. Ook in het buitenland. Het versturen van medisch materiaal vanuit het buitenland is geen probleem, juist omdat het voor onze technologie niet uitmaakt als een monster wat langer onderweg is.

Hoelang moet ik wachten op mijn testuitslag?

In de regel zijn de analyseresultaten binnen maximaal 14 dagen na ontvangst beschikbaar voor uw arts of therapeut.

Mijn uitslag is positief. Wat moet ik doen?

Neem contact op met uw aanvragend arts. Uw bloed of feces is door hem of haar ter analyse aangeboden aan NL-Lab. Uw arts ontvangt de analyseresultaten en kent uw medisch dossier. Hij of zij kan samen met u verder werken aan een behandelplan.

Worden de diensten van NL-Lab vergoed door mijn ziektekosten verzekeraar?

De Lyme testen van NL-Lab vallen onder niet-gecontracteerde zorg. Dat betekent dat zorgverzekeraars in principe 60% van de kosten vergoeden. Dit staat echter vaak niet duidelijk in de voorwaarden van de verzekeraars. Wilt u meer zekerheid over de vergoeding? Vraag het dan even na bij uw zorgverzekeraar.

Op welke manieren kan ik als medisch professional de factuur van aangevraagde analyses betalen?

NL-Lab factureert periodiek de uitgevoerde analyses. deze dienen na facturatie binnen 30 dagen te worden voldaan.

Welke certificeringen heeft NL-Lab?

NL-Lab bewaakt de kwaliteit zorgvuldig. Voor validatie van testen maakt NL-Lab gebruik van ISO16140 en uitgebreide laboratoriumkwaliteitsnormen zoals ISO 17025.

De door ons gebruikte analyseapparatuur is CE IVD-gecertificeerd.

Daarnaast zijn onze COVID-19 speekseltesten ook toegelaten door de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA).